Vyznat se v některých anglických výrazech může nejednomu z nás přidělat vrásky na čele. Proto jsme vytvořili rychlý přehled retailových pojmů, které je dobré mít v malíku. Nikdy nevíte, kdy se zrovna budou hodit!
AR – Augmented reality/rozšířená realita
Spočívá v rozšíření světa zákazníka virtuálními věcmi. V maloobchodě lze AR využít v katalozích, ve kterých lze nakupovat, nebo v aplikacích, které umožňují zobrazit nabídky v obchodě pomocí fotoaparátu telefonu, či ve virtuálních zkušebních kabinkách. Ačkoli se jedná stále o relativně novou technologii, v příštích letech by se měla rozšířit.
ATS
ATS je zkratka pro průměrnou částku nákupu (average transaction sale). Vypočítá se vydělením hodnoty prodeje za dané období počtem transakcí za stejné období. Tento údaj je důležitý při měření růstu tržeb v čase.
Big box store
Velkoprodejny, které nabízejí širokou škálu výrobků na velkém prostoru. Tyto obchody se zaměřují na velké objemy prodeje, což umožňuje nižší marži u zboží a atraktivní ceny pro zákazníky. Příkladem takových obchodů jsou Ikea, Kika, Hornbach a další.
Big Data
Hledání způsobů, jak přilákat nové zákazníky a budovat věrnost značce, je neustálou výzvou. Tzv. Velká data mohou obchodu pomoci pochopit jeho fungování. Shromažďováním a porovnáváním dat z prodeje, zásob, tržeb, chování zákazníků a dalších zdrojů mohou analytici pomoci obchodům zlepšit jejich fungování a snížit provozní náklady, zvýšit spokojenost zákazníků, zvýšit pravděpodobnost, že se vrátí, a v neposlední řadě generovat vyšší zisky.
Brick and click
Tento koncept umožňuje zákazníkům nakupovat jak v osobně v prodejně, tak i na internetu. Je prokázáno, že nejlepší vztah se zákazníkem se navazuje právě kombinací těchto dvou světů. Zákazník si produkt může koupit po internetu, ale zároveň může přijít do prodejny a produkt si na vlastní oči prohlédnout a vyzkoušet.
Bulk
Bulk znamená nákup ve velkém množství.
Bundled pricing
2+1 zdarma, nakup 2 a třetí máš za polovinu atd. Prodejní strategie, kdy zákazník nakupuje produkty v balíčku levněji. Je vhodné ji využívat na artikly, které se samostatně neprodávají příliš dobře.
Cashwrap
Místo v prodejně, které je vyhrazeno pokladně. Typicky je ohraničeno regály s produkty, které zákazníci často nakupují. Lze tam nabízet věrnostní programy a různé další doplňkové služby.
Chargeback
Jde o platbu za vrácené nebo reklamované zboží, kdy je zákazníkovi vrácena plná cena za zboží, nebo její část přímo na účet.
Cross Selling
Je strategie, při které prodejce v době prodeje šikovně nabídne související zboží zákazníkovi. Cílem je zvýšit prodejnost obchodu. Příklad: nákup bot a přikoupení krému a impregnace.
Click and collect
Služba známá pod mnoha názvy, princip je ale většinou podobný. Zákazník si produkty nakoupí online z pohodlí domova a následně mu je nákup v obchodě nachystán k vyzvednutí.
Clienteling
Umožňuje oslovovat zákazníky osobní cestou. Cílem je jim přinést více personalizovaný zážitek z nakupování. Rezervace času v prodejně, na míru uspořádané nabídky na zlevněné zboží, osobní pozvání na významné události apod. To vše je clienteling.
Cross merchandising
Vystavování zdánlivě nesouvisejících produktů poblíž sebe. Vybíráte si nový kávovar? Mohl by se vám hodit odvápňovač! Zboží je v prodejnách vystaveno tak, aby to zákazníkům přišlo užitečné.
Doba obratu zásob
Průměrný počet prodejů nebo použití zásob, které jsou na skladě za dané období se nazývá doba obratu zásob. Cílem je nemít zaplněný sklad produkty, které se neprodávají.
Dropshipping
Je obchodní model, ve kterém e-shop prodává zboží jiného (většího) dodavatele, který má k dispozici sklad. Výhodou jsou nízké náklady na provoz, hlavní nevýhodou je složitější řešení reklamací.
E-commerce
Do tohoto obrovského segmentu spadá prodej veškerého zboží přes internet.
EAS
Zkratka „Electronic article surveillance“. Jde o technologii, která zabraňuje krádežím. Poté, co zboží opustí vymezený prostor, se rozezní alarm, který zaměstnance obchodu varuje. Složitější systémy využívají bezdrátové technologie a čipy.
High Fashion
Opakem rychlé módy je high fashion. Jde o ty nejkvalitnější výrobky na trhu, pro jejichž výrobu je typické využívání nejdražších materiálů a vysoký podíl ruční práce.
Nekonečná ulička/Endless Aisle
„Endless aisle“ označuje kamenný obchod, který zákazníkům umožňuje si snadno prohlédnout celý katalog zboží. Namísto toho, aby zákazník trávil svůj čas procházením nekončících regálů, poskytne mu obchod celý katalog na dotykové obrazovce nebo v tabletu.
Fast Fashion
Tzv. rychlá móda označuje oblečení, které je vyrobeno v obrovském množství v levných továrnách s důrazem na co nejnižší cenu. Velké značky se od tohoto způsobu prodeje v poslední době odvrací, protože zákazníkům čím dál tím více záleží na udržitelnosti.
Flash sales/Bleskový prodej
Neboli bleskový prodej je sleva nebo akce nabízená po omezenou dobu. Pomáhá obchodníkům prodat velké množství výrobků s vysokou slevou.
Footfall je ve termín pro počet lidí, kteří za daný čas vstoupí do obchodu. Tyto údaje pomáhají obchodníkům analyzovat chování zákazníků.
Forecasting
Odhad budoucí poptávky po zboží nebo službách. K výpočtu budoucí poptávky se používá poptávka v minulosti, která se upravuje o aktuální a sezónní trendy.
Některé značky se rozvíjejí díky systému licencí. Majitel licence na značku v daném regionu je prodává jednotlivým subjektům (franšízantům). Majitel licence má právo stanovovat podmínky na design obchodů, nabízené produkty a služby v obchodě. Za to franšízantům nabízí velkou podporu a přístup k know-how světových značek. Takto fungují řetězce rychlého občerstvení a také mnohé módní brandy.
Zavádění ekologických a udržitelných procesů v rámci prodejny. Zahrnuje například recyklaci, šetření s energiemi, omezení odpadu apod.
Hardlines and Softlines
Dva hlavní druhy zboží. Jde o velice jednoduché dělení, kdy se zboží dělí doslova na měkké (soft) a tvrdé (hard). Příkladem softlines jsou oblečení, potraviny a kosmetika. Hardlines zahrnuje například spotřebiče, elektroniku a sportovní vybavení.
High-speed retail
Doslova vysokorychlostní retail má za cíl zrychlit obsloužení zákazníka a zkrátit čekací dobu. Jde i například o drive-in koncepty, kdy zákazník nemusí opustit svůj automobil a nákup mu je donesen do kufru, či různé pojízdné prodejny.
Hrubá marže
Hrubá marže představuje celkové tržby z prodeje snížené o náklady na prodané zboží, vydělené celkovými tržbami z prodeje a vyjádřené v procentech. Čím vyšší procento, tím více společnost vydělává na prodeji produktů.
Impulzivní nákup
Pokud zákazník zakoupí v prodejně produkt, aniž by to dopředu plánoval, jedná se o impulzivní nákup.
Integrovaný dodavatelský řetězec
Neboli “integrated supply chain” je chytrý způsob plánování zásobování. Namísto různých nákupních systémů je v organizaci využíván jeden centrální, který spravuje všechny distributory skrze jeden portál.
Klíčový ukazatel výkonnosti. Stanovuje se buď centrálně pro celou síť obchodů, nebo pro jednotlivé prodejny na základě individuálních a týmových výkonů v prodejnosti. Na základě tohoto ukazatele jsou obvykle vypláceny odměny zaměstnancům.
Minimální uváděná cena
Jedná se o cenovou politiku dodavatele, která nedovoluje prodejcům inzerovat ceny nižší než určitá částka. Ačkoli z právního hlediska nemůže maloobchodník inzerovat nižší ceny, než je tato cena, ve skutečnosti může ve svém obchodě prodávat zboží za nižší cenu.
Mystery shopping
Mystery shopping je výzkumná metoda, která se používá ke sběru zpětné vazby. Ačkoli nejčastějším způsobem provádění tohoto výzkumu je osobní setkání, může být prováděn také po telefonu nebo prostřednictvím online dotazování, v závislosti na druhu požadované zpětné vazby. Ačkoli se mystery shopping běžně používá pro průzkum trhu, používá se také ke shromažďování údajů o dalších faktorech, které by mohly významně ovlivnit zákaznickou zkušenost. Například vstřícnost personálu nebo kvalita jídla v restauraci.
Nákup přes mobil
V posledních letech má tato forma nakupování větší důležitost, než když se dříve nakupovalo výhradně přes internetový prohlížeč na počítači. Cílem je, aby se webová stránka či aplikace dobře prohlížela na malé obrazovce mobilního zařízení nebo tabletu a zamezilo se zdlouhavému procesu nákupu.
Niche retailing
Niche obchodník prodává pouze jeden druh zboží v dané kategorii. Tolik ho nezajímají sezónní trendy, místo toho se pečlivě soustředí na jeho cílovou skupinu, které rozumí.
Off-price
Off-price obchody prodávají kvalitní zboží za velice příznivé ceny. Obvykle prodávají zboží z druhé ruky nebo mimosezónní zboží. Mohou si to dovolit díky tomu, že nakupují přímo od výrobce, odebírají jinde neprodané zboží a výprodejové zboží na konci sezóny.
Omnichannel retail
Omnichannel retailing, známý také jako omnichannel commerce, je přístup, jehož cílem je poskytnout zákazníkům plynulý nákupní zážitek bez ohledu na to, jakým způsobem nakupují. Ať už nakupují na webu, po telefonu nebo v tradiční kamenné prodejně. Tento přístup využívá více prostředků propagace a distribuce zboží. Například webové stránky a aplikace, telefonní hovory, e-maily a sociální média.
Order lead time
Neboli doba realizace objednávky je uplynulý čas mezi okamžikem, kdy obchod zadá objednávku dodavateli, a okamžikem, kdy je výrobek dodán do jeho prodejny.
Planogram
Je schéma prodejny znázorňující, kde přesně vystavit produkty. Využívá se například při sezónních přestavbách, kdy se vyplatí posunout aktuální kolekci na začátek prodejny, nebo tomuto zboží věnovat větší prostor na základě vysoké poptávky.
Prestige pricing
Marketingová strategie, kdy jsou ceny stanoveny vyšší než obvykle, protože nižší ceny by poškodily identitu značky, místo aby pomohly prodeji. Například u luxusních parfémů a oblečení. Existuje určitá skupina spotřebitelů, kteří věří, že pokud je cena stanovena vysoko, znamená to kvalitu a prestiž. Luxusní výrobky splňují očekávání této úzce vymezené skupiny zákazníků, kteří se snaží vlastnictvím takového výrobku uspokojit svou touhu po drahém zboží.
POS systém
Pokladna, či obchodní systém. Základní verze může pouze zpracovávat transakce, ale pokročilejší systémy jsou propojeny se skladem a umí i samostatně analyzovat prodeje.
Privátní značka
Výrobky, které jsou vyráběny třetí stranou, ale jsou prodávány pod značkou obchodníka, který je nabízí ve svých prodejnách.
Proces řízení skladu
Zahrnuje obecné procesy, které umožňují obchodům řídit a spravovat skladové operace od okamžiku, kdy zboží přijede na sklad, až po jeho vyskladnění.
RFID
Zkratka pro radio-frequency identification, tedy bezdrátové označení. Štítek produktu lze přečíst ze vzdálenosti několika metrů a nemusí být přímo před čtečkou, aby mohl být naskenován. Maloobchodníci mohou tagy RFID používat k evidenci informací, včetně množství zboží na skladě a jeho přesného umístění.
Řízení zásob
Řízení zásob je důležité pro firmy jakékoli velikosti. Je zásadní pro to, abyste věděli, kdy doplnit zásoby, jaké množství zboží nakoupit nebo vyrobit a jakou cenu zaplatit dodavatelům.
Showrooming
Je situace, kdy zákazník navštíví prodejnu, aby si produkt prohlédl naživo, ale poté si jej zakoupí v internetovém obchodě. Děje se tak proto, že mnoho lidí dává přednost tomu, aby viděli na vlastní oči, co se chystají koupit, ale u online prodejců jsou věci často k dispozici levněji.
SKU - Stock keeping unit
Skladová jednotka (SKU) je identifikační kód, který se často zobrazuje jako strojově čitelný čárový kód a umožňuje maloobchodníkům sledovat položky na skladě. SKU nemusí být přiřazena fyzickým produktům, ale může být přiřazena nehmotným produktům, jako jsou opravy nebo záruky.
Social commerce
Prohlížení a porovnávání produktů na stránce firmy na Facebooku a následné provedení nákupu přímo přes Facebook, na rozdíl od přesměrování na webové stránky obchodu pro dokončení transakce.
V kontextu maloobchodu zahrnuje postupy pro snižování množství odpadu, ochrany přírodních zdrojů, podporu etického podnikání a snižování dopadu činnosti firmy na životní prostředí.
Upselling
Je strategie, při které prodejce nabízí zákazníkovi lepší a o něco dražší produkt, než si vybral. Cílem je zvýšit obchodu marži.
UPT - Počet položek na transakci
Zkráceně UPT (units per transaction), je ukazatel, který měří, kolik položek zákazník zakoupí. Může se počítat denně nebo za delší období. Jedná se o důležitou metriku, která pomáhá měřit růst podniku a také efektivitu zaměstnanců v určitých maloobchodních podmínkách.
Pokud si zákazník oblíbí obchod, důvěřuje mu a neustále v něm nakupuje, aniž by se nechal ovlivnit reklamou nebo speciálními nabídkami, jedná se o tzv. store loyalty. Obchody ji mohou podpořit nabídkou programů odměn nebo speciálních slev pro stálé zákazníky. Dobrým příkladem může být věrnostní karty, kde jsou zákazníkům nabízeny produkty zdarma.
Znamená vytváření velice atraktivních prezentací produktů, které přimějí zákazníka k nákupu. Je prokázáno, že se jedná o účinný způsob, jak zvýšit návštěvnost obchodu a prodejnost.
Webrooming
Opakem showroomingu je webrooming, kdy si zákazník prohlédne zboží online, následně se vydá do kamenného obchodu a nakoupí ho tam.
Životní cyklus produktu
Popisuje fáze, kterými produkt prochází od chvíle, kdy byl pouhým nápadem, až po jeho stažení z trhu. Produkty se snaží cyklus produktu prodloužit různými reklamními strategiemi.