Jak Planogramy fungují?
Představte si planogram jako mapu, která ukazuje, jak a kde by měly být jednotlivé produkty umístěny v obchodě. Cílem je maximalizovat prodeje zohledněním faktorů jako jsou značky, cílové skupiny, cena, sezónnost, nové produkty a cross-merchandising.
Planogram v praxi
Abyste lépe poznali, jak se planogram používá v různých sektorech, níže je několik konkrétních příkladů.
V drogerii, konkrétně u šamponů, mohou být produkty seskupeny podle značek, aby zákazníci jednoduše našli své oblíbené produkty. Nejprodávanější šampony – nebo ty, jejichž prodeje chceme co nejvíce podpořit – jsou obvykle umístěny ve výšce očí. Levnější, nesezónní nebo méně oblíbené produkty mohou být na nižších nebo vyšších regálech.
V oblasti sportovního zboží, například při prodeji letní outdoorové výbavy, můžeme využít cross-merchandising tím, že umístíme produkty, které se obvykle kupují společně, vedle sebe - například stan vedle karimatky a spacáku. A pokud máme prostor vystavit postavený stan, tím lépe. Zákazník si ho může osahat a zažít si příběh, který se mu snažíte vyprávět, na vlastní kůži.
V prodejnách elektra je dobrým příkladem způsob prodeje mobilních telefonů. Při umístění ostrůvku s telefony do prodejny se zohledňuje se nejen prémiovost značky, obrovské slovo mají samotní výrobci, kteří si své prodejní ostrůvky a zońy staví obvykle sami. Většinou jsou vlajkové modely mobilních telefonů umístěny na prémiové ostrůvky na nejvíce exponovaná místa v obchodě. Z dalšího zboží jsou v letních měsících zákazníkům na očích klimatizace, větráky, powerbanky, nebo třeba autochladničky. Jakmile se venku ochladí, jejich místo na prodejní ploše obsadí přímotopy, elektrocentrály, či zařízení pro chytrou domácnost.
Móda se také spoléhá na planogramy, například při organizaci sezónních módních kolekcí. Nejnovější trendy jsou umístěny na nejviditelnějších místech, typicky v samém středu prodejny. Určitě jste si všimli, že hlavní kousky aktuální kolekce bývají umístěny přesně tak, aby vás při vchodu do obchodu „prašily do očí“. Abyste vzory, střihy a materiály, které právě frčí, určitě nepřehlédli.
V prodejnách obuvi je klasická obuv často uspořádána podle typu, s nejprodávanějšími modely umístěnými na výšku očí, nebo na tématické ostrůvky. Nebývá vyjímkou, že na těchto „prémiových místech“ najdete hlavní best-sellery, nebo produkty, které jsou v danou chvíli aktuální – například párty lodičky a pánskou společenskou obuv v plesové sezóně.
Co z toho plyne?
Planogram je strategický nástroj, který pomáhá obchodům využít jejich prostor co nejefektivněji. Nejde jen o estetický dojem. Správné umístění produktů může zákazníkům usnadnit nákupy a nakonec výrazně zvýšit prodeje. Bez ohledu na to, zda prodáváte šampony, sportovní vybavení, mobilní telefony, módní oblečení nebo obuv, mít správně správně vytvořený planogram na prodejně je pro každého obchodníka opravdu důležité.