Obecných článků na téma „jak se připravit na pracovní pohovor?”, „které fráze zaručeně fungují na personalisty?”, „co si vzít na sebe?”, bylo napsáno mnoho. Mám pro vás konkrétní rady, které vycházejí z mé více než desetileté praxe a každodenních pohovorů s uchazeči o zaměstnání. Díky nim budete klidnější a zvládnete váš další pracovní pohovor levou zadní. Jdeme na to!
Není nic špatného na tom, když personalistu požádate o přesednutí, protože vám světlo svítí přímo do očí, o výměnu nepohodlné židle, nebo o větší vzdálenost mezi vámi. To vám nejen pomůže se cítit lépe, ale stejně tak nevědomky posílí vaše sebevědomí, protože budete mít pocit, že máte situaci více pod kontrolou.
Možná je to detail, ale na vůni parfému záleží. Ovlivňuje chování i přístup k lidem. Pokud se vám parfém druhé strany líbí, začnete se příliš uvolňovat v domnění, že ona/on je určitě milá osoba, se kterou si budete rozumět. Dávejte si na to pozor.
Aniž byste se na to soustředili, během pohovoru si můžete špatně vyložit několik drobností, které vás mohou rozhodit. Mohou za to vaše nevědomé předsudky. A jejich vliv na vás musíte během pracovního pohovoru potlačit. Nedávné studie provedené Harvard Business School ukazují, že nevědomé předsudky z nás nelze zcela vymazat, ale můžeme s nimi pracovat.
Vytvořte si během pohovoru vlastní motivaci. Díky tomu budete působit klidněji. Níže je pár příkladů:
Situace 1: personalista se často zvláštně tváří nebo se mu cuká obličej pokaždé, když dokončíte myšlenku.
Myslíte si: „řekl/a jsem něco špatně"
ŘEKNĚTE SI: „možná má tiky, které nedokáže ovládat ...to je mi líto”. (rozumíte mu, jste v empatickém režimu)
Situace 2: k pohovoru se přidaly další 2 nebo 3 osoby, zatímco vy jste očekávali pouze jednu.
Myslíte si: „Ale ne! Budou mě zkoušet”, nebo dokonce: “Jsou tu proto, že mě opravdu chtějí zaměstnat.”
ŘEKNĚTE SI: „Je dobře, že mám příležitost poznat svůj budoucí tým.”
Pohovor pro vás dostane širší význam a budete lépe odpovídat na dotazy, což posílí vaši asertivitu.
Situace 3: Personalista se dívá na svůj telefon.
Myslíte si: „Vůbec ji/ho nezajímám, ztrácím tady čas”
ŘEKNĚTE SI: „ona/on očekává skvělou novinku, možná se o ní bude chtít podělit” Rozumíte a vyhodnocujete situaci, myslíte pozitivně.
Ať už si konkrétní situaci vyložíte jakkoliv, musíte si ji představit tak, aby vás nevyvedla z klidu.
Znamená to mít dobrý přehled o značce, výrobcích, kolekcích a o náplni práce. Nikdo nepředpokládá, že se budete chlubit tím, že víte všechno. Měl/a byste mít alespoň základní přehled o firmě a její struktuře. A také mít zcela jasno v tom, co bude náplní práce, o kterou se ucházíte.
Pokud si nejste jisti, nebo si něco nepamatujete, NESNAŽTE se vypadat chytřejší tím, že si odpovědi vymyslíte. Personalisté očekávají, že se budete ptát. Klást otázky je normální, a také to ukazuje, že máte odvahu přiznat, že třeba o daném tématu příliš mnoho nevíte.
Připomeňte si nejdůležitější pojmy v retailu, budou se vám u pohovoru hodit!
Nejasné informace o struktuře společnosti, či pracovní pozici mohou způsobit zmatky a dokonce i frustraci v dalších kolech přijímacího řízení. Nikdo vám tedy nebude vyčítat, že se na pohovoru zeptáte na vysvětlení.
|
Informace ve vašem životopisu jsou vašimi úspěchy. A vy si za svou dosavadní kariérou, studiem, atd. musíte pevně stát. Ostatní nikdy nemohou vaše zkušenosti zpochybnit, pokud jsou pravdivé. Buďte opravdoví, ne falešní. Bude to pro vás výhoda!
Chcete-li se zalíbit jakémukoli personalistovi, stačí si pamatovat jednoduché pravidlo: držet se otázky. Pokud chcete uvést další podrobnosti, udělejte to. Ale nikdy obráceně, tedy říct příliš mnoho podrobností předtím, než se dostanete k podstatě věci. Možná pro vás jsou detaily důležité a pokud je nezmínite, budete mít pocit, že jste na otázku zcela neodpověděl/a. V takovém případě se o podrobnosti podělte v krátkosti a hlavně až po jasné odpovědi na otázku.
Vidíte, že personalista je stejný typ osobnosti.
Neříkejte příliš detailů ze svého osobního života, ani se nesnažte na všechno odpovídat s přílišným nadšením. Díky tomu se budete více soustředit na samotný pohovor.
Personalista vás považuje za pravý opak.
Snažte se vzpomenout na co nejvíce detailů a vyhněte se strohým jednoslovným odpovědím. Druhá strana pak nebude mít dojem, že něco zatajujete.
Při pohovoru potřebují personalisté lépe pochopit, kdo jste. Nejde o to, zda hodně nebo málo hovoříte, ale kdo jste a jaké zkušenosti, dovednosti, hodnoty, můžete na danou pozici přinést. Tyto informace musí personalisté dostat od vás, a ne tak, že si přečtou váš životopis.
Pokud jste v minulosti udělal/a chyby, které by mohly personalistovi lépe pomoci pochopit kontext, stačí se o nich zmínit. Dáte tím najevo, že máte zodpovědnost a že jste se ze svých chyb poučil/a.
Pokud se během pohovoru vyjádříte nepřesně nebo špatně, nenechávejte si to pro sebe. Jednoduše se k tématu vraťte a vysvětlete to.
Pamatujte na to, že se chystáte na rozhovor. Prostředí a počet osob vás nemůže vyvést z míry.
Klást upřímné otázky, spontánnost, pozitivní přístup. To vše napomáhá k vytvoření příjemného prostředí a interaktivního rozhovoru.
A pokud si ho užijete, budete mít doma pocit, že jste se vrátili ze zajímavého setkání a ne z pohovoru.
Tady jsou nejnovější nabídky práce na peopleTOretail, mrkněte na ně!
Christophe Beaujard je spoluzakladatelem peopleTOretail s.r.o. Během posledních let vedl stovky pohovorů s kandidáty na různé pracovní pozice. Svoje tipy a postřehy nyní zveřejňuje i na Blogu. Více informací o Chrisovi na jeho LinkedIn profilu.