Visual merchandiseři prezentují, aranžují a vystavují zboží v obchodech a výlohách, tedy na hlavních místech, kde si zákazníci prohlížejí, vybírají a kupují zboží.
Tato pozice sice vznikla již v 19. století, ale do všech druhů obchodů se rozšířila teprve nedávno. Starat se o vzhled prodejny znamená vědět, jak dát věcem řád a zároveň respektovat identitu značky a citlivě kombinovat různé formáty a pracovat s nimi.
Výlohy v podobě jaké je známe nyní se poprvé objevily v obchodních domech ve velkých amerických městech ve druhé polovině 19. století.
Ve 30. letech 20. století se výlohy obchodů známých značek dokonce staly inspirací pro slavné umělce té doby. Tenkrát se ve výlohách propagovaly běžné spotřební předměty, ale i filmy, hudba a nejnovější vynálezy. Výlohy se staly často pomyslným středobodem měst a veřejného života.
Jak se v průběhu let měnil marketing prodejen, z původních aranžérů výloh se postupně stali moderní visual merchandiseři.
Je to práce, ve které je potřeba zkombinovat mnoho dovedností a kreativitu. Není proto náhoda, že nejslavnější módní návrháři Giorgio Armani a Ralph Lauren začali svou kariéru právě jako jako visual merchandiseři.
Visual Merchandiser pro Reserved v Plzni
Visual Merchandiser pro Levi's v Ostravě
Visual Merchandiser pro Levi's v Praze na Smíchově
Především musí mít kvalitní technický základ (teorie barev, světelná technika), prostorovou představivost, cit pro umění, ale také určité znalosti marketingu a psychologie. Musí mít schopnost převést prodejní strategii značky do vizuální podoby. A v neposlední řadě by měl mít smysl pro detail a zájem o módu.
Obchody velkých značek pro svoje visual merchadisery připravují směrnice, které obvykle vymýšlejí v zahraničí ve svých centrálách. Bývají součástí komunikační strategie značky a jasně definují její základní prvky, principy, esenci a identitu. A jako takové musí být dodržovány. V těchto případech je možná menší prostor pro kreativitu, ale přesto je potřeba pochopit cíle, know-how, a najít způsob, jak přenést strategii na papíře do denního provozu obchodu. A je tu samozřejmě prostor lokálně tato pravidla rozvíjet, obohacovat a přizpůsobovat podmínkám místní kultury a trhu. Visual merchandiser často sám řeší uspořádání prodejen, které vždy nemusí být zcela ideální, reaguje také na náladu nakupujících, která se v mnoha regionech liší. |
Design moderního obchodu by měl působit na co nejvíce smyslů zákazníka, který do něj vstoupí. Ať jde o přímý kontakt s oblečením, výběr vůně, nebo v poslední době velice často zmiňovaný výběr hudby na prodejně: to vše musí být v souladu se značkou, s typem prodejny a cílovou skupinou zákazníků. Hlavní dovedností je však schopnost zkoumat chování zákazníků. Dobrý visual merchandiser pozoruje chování zákazníků pomocí dat a dalších moderních ukazatelů prodejnosti.
Jste kreativní, rádi stavíte, plánujete a nebojíte si občas trochu ušpinit ruce? Pozice Visual merchandisera je možná přímo pro vás!