Skip to main content
Blog > Manuál retailu

#ManualRetailu︱Franchising 

#ManualRetailu︱Franchising 

Franchising je dlouhou dobu oblíbeným obchodním modelem a i v aktuální ekonomické situaci u nás zůstává vhodnou volbou pro ty, co chtějí mít rychleji nastartovaný svůj vlastní byznys. Jaké jsou některé výhody a nevýhody franchisingu a co je potřeba zvážit, než se pustíte do hledání co možná nejvhodnějšího konceptu? V každém případě platí, že bez zaměstnanců dobrou franšízu nevybudujete. 

Franšízor: společnost, která vlastní značku, ochrannou známku a obchodní model. Poskytuje franšízantovi právo používat jeho značku, ochrannou známku a know-how. Franšízor také pomáhá držiteli s výběrem lokace provozovny, školením, marketingem a denním vedením firmy. 

Franšízant: fyzická nebo právnická osoba, která si zakoupí právo používat značku, ochrannou známku a obchodní systém franšízora k provozování maloobchodní činnosti. Držitel franšízy obvykle platí počáteční franšízový poplatek a průběžné licenční poplatky poskytovateli franšízy výměnou za právo používat jeho značku a obchodní model. Držitel franšízy je zodpovědný za řízení denního provozu obchodu/prodejny/restaurace. 

Tohle jsou největší výhody franšíz 

Zavedená značka: Jednou z největších výhod franchisingu je, že podnikáte s již existující značkou (brandem) a jejími produkty. Potenciální zákazníci budou s největší pravděpodobností vědět, co prodáváte, a vy se nebudete muset příliš zabývat budováním brandu a distribučního řetězce, což může na našem trhu zabrat několik let.  

Podpora: Většina brandů poskytuje franchisantům výraznou podporu, včetně školení, náboru (link), sdílení know-how, výhodného pronájmu movitých věcí, služeb marketingového oddělení a průběžného poradenství s podnikáním v rámci dané oblasti. 

Snadnější přístup k financování: Díky tomu, že jsou franšízové koncepty obvykle prověřené a firmy které je nabízejí jsou v dobré ekonomické situaci, je snažší získat financování na nákup licence. Je to proto, že banky typicky považují franšízy za méně rizikové než nově vzniklé subjekty. 

Nižší startovací náklady: Založením franšízy lze docílit nižších počátečních nákladů, protože vysoké ivestice do návrhu prodejny, marketingu, vybaveni, atd. Přebírá z velké části (někdy i zcela) franšízor.  

Je potřeba myslet i na některé nevýhody 

Musíte mít dostatek financí do začátku: Přestože franchising je levnější, než budovat značku od nuly, stále budete mít značné počáteční náklady. Patří mezi ně franšízový poplatek, licenční poplatky a další provozní výdaje, které mohou z počátku výrazně snižovat váš zisk. 

Vlastní kreativita? Jen v rámci pravidel: Franšízanti musí dodržovat pravidla a předpisy stanovené danou značkou. Jako majitel franšízové licence budete mít v mnoha ohledech svázané ruce, zejména z pohledu vybavení a vzhledu provozovny, marketingu, uniforem zaměstnanců, dodavatelů a interních procesů. 

Sdílení zisku: Budete muset platit pravidelné licenční poplatky a pronájem některého vybavení. Je potřeba s tím počítat a udělat si jasno v tom, že v prvních měsících a (často) letech fungování vaší franšízy pošlete velkou část toho, co vyděláte, zpět franšízorovi.  

Riziko ztráty dobré reputace: U franšíz platí, že se do určité míry “vezete” na úspěchu etablovaného brandu, ale zároveň je potřeba si uvědomit, že na mnoho záležitostí ohledně budoucího vývoje budete mít pouze malý, nebo dokonce žádný vliv. Dobře si proto prostudujte podmínky, co dělat při negativní odezvě od zákazníků, jak řešit nehody, výpověď smlouvy a jiné nepříjemnosti.  

 

Přejeme vám, abyste si zvolili dobrý franšízový koncept a mnoho štěstí v podnikání! Pokud sestavujete svůj nový tým, se kterým budete svou franšízu rozjíždět, zveřejněte pracovní pozici na peopleTOretail, kde si hledají práci lidé, kteří chtějí pracovat v obchodech.