Měření návštěvnosti neboli Footfall spočívá v počtu osob, které v daném čase navštíví obchod. Jedná se o důležitý parametr, který často rozhoduje o existenci obchodu v daném místě.
Je nezbytným nástrojem pro vyhodnocení oblíbenosti obchodu u zákazníků. Jeho využíváním o zákaznících získáte užitečné informace, díky kterým jim můžete váš obchod ušít doslova na míru.
Tracking na prodejně (zdroj: zboziaprodej.cz)
Nájem, mzdy personálu, nebo fixní náklady za každý den, kdy je otevřeno - to je jen zlomek toho, co vše musí provozovatel obchodu zaplatit. Proto chtějí mít dokonalý přehled o tom, kolik zákazníků se do obchodu podívá, kde stráví nejvíce času a kolik v něm průměrně utratí peněz. Jak konkrétně mohou technologie pomoci?
Ekonomika
Zlepšení zákaznického zážitku
Heatmapa prodejny (zdroj: zboziaprodej.cz)
Zjednodušeně řečeno, čím více lidí do obchodu přitáhnete, tím větší je tu pravděpodobnost, že neodejdou s prázdnou. A navíc, díky tomu, že sledujete, jak se lidé ve vašem obchodě pohybují, víte, která místa jsou klíčová pro umístění například “bestsellerů”. Díky optimálnímu umístění můžete podpořit odbyt vybraných produktů, navýšit prodeje na m2 a eliminovat tzv. “mrtvé zóny” a nebo další fyzické bariéry, jako například špatně umístěné regály.. Jednoznačně na základě Většina značek připravuje cílené marketingové akce, které mají za cíl zvýšit footfall na prodejně a přitáhnout zákazníky. Vše souvisí se vším, takže to není jenom o přitažlivosti výlohy, slevě, speciální akci a nebo produktové nabídce. Podle pohybu zákazníků v prodejně snadno vytipujete hlavní místa, kde můžete naprosto zásadním způsobem ovlivnit prodeje vybraných produktů. Samozřejmě platí základní principy - propagujeme zboží, jehož máme na skladě dostatek. Pokud máme ve výloze specifické téma, mood, produktovou řadu, materiály, vzory, pak bychom ho měli mít pro zákazníky k dispozici v dostatečném množství ve všech velikostech. |
Footfall je jedním z hlavních KPIs každé retailové značky, protože přímo ovlivňuje obchodní výsledky. Některé značky k měření používají sofistikované elektronické nástroje a kamery (samozřejmě vždy v souladu s GDPR), nicméně toto řešení bývá finančně nejnáročnější. Na druhou stranu ale umožňuje přesné sledování pohybu a “nákupní styl a chování” návštěvníků obchodu a tvorbu tzv. “heat map”. Častou praxí v obchodech bývá i elektronické počítadlo, které jednoduše počítá kolik lidí do obchodu vstupuje kterým vchodem. V neposlední řadě také “manuální” počítání není vyjímkou, protože každá prodejna potřebuje sledovat kolik lidí do obchodu vstupuje a jaké jsou jejich základní principy chování. Podle toho totiž manažeři nastavují celou řadu dalších prodejních KPIs a také prodejních akcí. Jde například o polední nabídky, aby přitáhli do obchodu lidi, kteří jsou zrovna na polední pauze.
Přečtěte si také o tom jak značky lákají výlohami zákazníky do obchodů