Ukazatele výkonnosti (KPI) je potřeba znát, protože pro nás mají velký význam. Díky nim vidíme, jak si na trhu stojíme. A v rámci prodejen sledujeme, jak si jednotlivé pozice (od prodejního asistenta až po manažera) vedou. A nejen to. Dnes už více méně u každé značky ovlivňují KPI variabilní složku mzdy (bonusy) a tak se hodí o nich mít přehled.
Jaké tedy jsou nejdůležitější KPI pro retail?
Nejdůležitějším KPI v maloobchodě je prodej. Měří výši tržeb, které obchod měl za určité období. Manažeři díky tomu znají bestsellery, trendy a vzorce svých tržeb a dokážou říct, zda rostou, nebo klesají, a to i na úrovni efektivity prodeje na m2. Tyto informace lze využít k úpravě cen, marketingových strategií, způsobu prezentace a umístění produktů a dalších faktorů, které mohou mít na tržby vliv.
Víte, že...Většina obchodů mezinárodních značek měří i KPI individuálních prodejů u každého ze svých zaměstnanců zvlášť. Jejich splněním si můžete výrazně přilepšit k měsíční výplatě, nebo se třeba kariérně posouvat v rámci celé značky. Častou otázkou u pohovoru pak bývá: "umíte pracovat s KPI a řídit se podle nich?" |
Míra konverze měří procento návštěvníků obchodu, kteří si něco koupí. Tento ukazatel výkonnosti je důležitý, protože poskytuje přehled o tom, jak dobře obchod dělá z návštěvníků zákazníky. Vysoká míra konverze naznačuje, že obchod dobře získává a zapojuje potenciální zákazníky a také že v něm zákazníci najdou vše, co potřebují.
Samotný footfall (návštěvnost) je dalším obvyklým KPI, protože má za cíl přivést do obchodu co možná nejvíce relevantních potenciálních zákazníků. Věnovali jsme se mu v předchozím dílu našeho manuálu retailu. |
Průměrná hodnota nákupu (ATV) sleduje průměrnou částku, kterou zákazníci utratí během jedné transakce. Dobře proškolení a šikovní zaměstnanci umí tento ukazatel zvýšit, aniž by manažer musel hledat způsob, jak zvýšit počet zákazníků, kteří do obchodu přijdou.
Obrat zásob měří, jak rychle se prodávají a doplňují zásoby obchodu. Vysoký obrat zásob naznačuje, že obchod prodává výrobky rychle a efektivně, což má za následek růst tržeb a snížení náklady na skladování zboží. Nízká obrátka zásob může naopak naznačovat, že obchod má příliš mnoho zásob nebo že neprodává výrobky dostatečně rychle.
Spokojenost zákazníků měří, jak jsou zákazníci spokojeni s výrobky, službami a celkovým dojmem z obchodu. Tento klíčový ukazatel výkonnosti je důležitý, protože poskytuje přehled o tom, jak dobře obchod plní potřeby a očekávání svých zákazníků.
Hrubá marže měří rozdíl mezi tržbami z produktů obchodu a náklady na pořízení nebo výrobu těchto produktů. Tento ukazatel je důležitý, protože dává přehled o tom, jak ziskové jsou jednotlivé produkty, které v obchodě prodáváme. Zvýšením hrubé marže obchody vylepšují svou ziskovost a mohou investovat například do rozšiřování počtu prodejen.
Nepřehlédněte nejnovější pracovní pozice na peopleTOretail! Vaše vysněná práce možná čeká jenom na vás.