Retail je odvětví obchodu, které se zaměřuje na prodej zboží a služeb přímo zákazníkům pro jejich osobní potřebu.
Retail nabízí širokou škálu pracovních pozic a příležitostí pro rychlý kariérní postup. Můžete se zapojit jako prodejní asistent, manažer prodejny, obchodní analytik, nákupčí, visual merchandiser, specialista na marketing nebo logistiku. Zajímavé pracovní příležitosti můžete najít i v technických, finančních a obchodních odděleních, nebo třeba jako školitel.
V retailu neexistuje rutina. Žádný den nebude stejný a nuda v práci rozhodně nehrozí. Retail je unikátní v možnostech kariérního postupu v rámci firmy, kdy je možné se za krátkou dobu vypracovat z prodavače až klidně na vedoucí roli.
Nevěříte? Mrkněte na jeden příběh z Levi's!
Retail má široký záběr a podnikat nebo pracovat proto můžete v různých směrech. Můžete si vybrat mezi kamennými prodejnami, kde se můžete osobně setkat se zákazníky, nebo provozovat e-shop a přilákat zákazníky online. Každý kanál má své specifické výhody, výzvy a vyžaduje pečlivou strategii a přístup.
Můžete se setkat s retailovými prodejnami ve formě:
kamenných obchodů,
obchodních domů,
nákupních center,
designových nebo specializovaných butiků,
trhů,
velkoobchodů,
internetových obchodů, e-shopů.
Retail zahrnuje prodej různých typů zboží a služeb, včetně oděvů, potravin, elektroniky, kosmetiky, nábytku, domácích spotřebičů a mnoho dalšího. Existuje mnoho různých segmentů retailu, které se specializují na konkrétní typy produktů. Třeba designové obchody začínajících i etablovaných módních návrhářů, anebo značkové obchody s technologickými vychytávkami.
Zákaznický servis je zde klíčovým faktorem úspěchu, a proto by měl být na prvním místě při tvorbě strategie u každého obchodníka podnikajícího v retailu. Má velký vliv a přímý dopad na spokojenost zákazníků a jejich loajalitu, i na vaše dobré jméno a reputaci. Spokojený zákazník se rád vrací a dobrou prodejnu doporučí i rodině, přátelům a známým.
Bez ohledu na to, zda máte malý butik nebo velký obchod mezinárodní značky, stále platí staré známé rčení „náš zákazník, náš pán“. Zákaznický servis je to, co vás odlišuje od ostatních hráčů na trhu. Tak mu věnujte patřičnou pozornost a sledujte zpětnou vazbu od zákazníků (NPS).
Retail je velmi dynamické, neustále se proměňující konkurenční prostředí. Musíte na trh přinést něco extra, abyste se prosadili. Inovace, kvalitní zákaznický servis a efektivní marketingové strategie jsou klíčem k úspěchu. Stejně tak jako pravidelné sledování nových trendů a technologií a jejich využívání. To vše pomáhá si udržet náskok před konkurencí.